Styx: Circling From Above
Založba: Alpha Dog 2T/UMe
Datum izida: 18. 7. 2025
Produkcija: Will Evankovich
Dolžina albuma:
Zvrst: Arena Rock / Art Rock
Ocena: 8.5/10
“Circling From Above” je naslov osemnajstega studijskega albuma ameriške prog rock/arena rock institucije Styx, ki je v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja zaslovela s svojim mešanjem melodičnega hard rocka, bogatih vokalnih harmonij značilnih za arena rock in občasnih progrockovsko obarvanih simfoničnih aranžmajev zaradi česar so jim nekateri glasbeni ljubitelji pravili tudi ameriški Queen-i. Styx seveda nikoli niso dosegli takega svetovnega slovesa kot Queen, a so vseeno v drugi polovici sedemdesetih in začetku osemdesetih spadali med najbolj priljubljene ameriške rockovske skupine, še posebno na domačih tleh, s štirimi zaporednimi multi-platinastimi albumi, kar je bil za tiste čase pionirski podvig. Styx zimzelen “Boat On The River” so Chateau leta 1994 predelali v Mlinar na Muri, medtem ko je “Mr. Roboto” že kmalu po izidu skladbe postal del pop kulture in navdihnil stvaritev enega izmed herojskih članov Gospodarjev vesolja.
Kmalu po vrhuncu priljubljenosti se je Styx po izidu uspešnega, a za marsikoga kontroverznega albuma “Kilroy Was Here” (1983) ‘zalomilo’ in njihovega multi-platinastega niza je bilo konec. Sledili so nesporazumi med posameznimi člani banda, interes publike je kopnel in odri so proti koncu osemdesetih začeli postajati čedalje manjši. Zdelo se je, da je za Styx napočil čas za slovo, vendar so se konec devetdesetih uspeli pobotati in združiti v skorajda klasični postavi. To ni trajalo dolgo in posledica je bila sloves karizmatičnega ustanovnega klaviaturista/pevca Dennis DeYounga, avtorja nekaterih njihovih največjih hitov, ter začetek novega obdobja za Styx, ki (približno četrt stoletja) traja še danes.
Mnenja o tem ali so sodobni Styx sploh še primerljivi s klasično postavo z DeYoungom pogostokrat razdvajajo njihove oboževalce. Kljub temu, da v zadnjih petindvajsetih letih niso uspeli ustvariti nove mojstrovine, v tem obdobju niso posneli niti enega slabega studijskega albuma. Čeprav so po DeYoungovemu slovesu do zdaj posneli samo tri ‘prave’ studijske albume in en album priredb (“Big Bang Theory”, 2005), so vsi po vrsti vsaj solidni, če že ne zelo dobri. Še najmanj je navdušil rahlo dolgočasni “Crash of the Crown” iz leta 2021, ki je bil predhodnik zanimivejšega “Circling From Above”. Zdi se, da so Tommy Shaw, John Young, Chuck Panozzo in ostala Styx tovarišija tokrat našli več navdiha pri ustvarjanju novih kompozicij, saj so te precej slogovno raznolike in na trenutke spomnijo na ‘dobre stare čase’.
Slogovna fluidnost med melodičnim rockom, hard rockom, prog rockom in pop rockom se jim je vedno bogato obrestovala. Zagotovo je k rahli zvočni obogatitvi prispeval prihod novega člana, multi-inštrumentalista in producenta balkanskih korenin Willa Evankovicha, ki je bil priložnostni glasbenik in producent že na prejšnjih dveh albumih. Tokrat se prvič (uspešno) predstavi v vlogi polnopravnega člana skupine. Po njegovi zaslugi so simfonični aranžmaji in soundscapi nekoliko bogatejši in barvitejši kot smo jih bili vajeni na predhodnem albumu.
Sodobni Styx še naprej prisegajo na krajše skladbe, saj nobena izmed njih na “Circling From Above” ne presega štirih minut, kar je po svoje dobra odločitev. saj za razliko od precej bolj progerskih rojakov Kansas, niso bili nikoli mojstri za ustvarjanje daljših, eklektičnih in epskih kompozicij. “Circling From Above” je najboljše poslušati kot celoto. Čeprav ne gre za konceptualni dosežek, večino besedil druži kritika nebrzdanega tehnološkega napredka, ki še zdaleč ni premosorazmeren z upočasnjenim razvojem človekovega duševnega, socialnega in čustvenega ustroja v primerjavi s preteklimi stoletji (dandanes se glede tega bolj zdi, da človeštvo nazaduje kot napreduje).
Naslovna skladba predstavlja nežen, eteričen, a kratek uvod v album, ki mu sledi izvrstna “Build and Destroy”, zelo karakteristična Styx stvaritev, s pestrim naborom klaviatur in bogatimi vokalnimi harmonijami, ki še vedno ostajajo njihova glavna odlika. Ravno menjavanje talentiranih pevcev na posameznih skladbah je Styx albumom že od nekdaj dodalo nek poseben šarm in tako je tudi to pot. Styx izvirajo iz najbolj obljudenega in največjega mesta zvezne države Illinois, se pravi iz Chicaga, vendar jim to ni preprečilo, da nove skladbe “Michigan” ne bi poimenovali po istoimenski zvezni državi. ki je najbolj znana po mestu Detroit. To je rahlo melodramatična stvaritev, predvsem na račun Shawovega značilnega, melanholičnega vokala, ki bo všeč številnim dolgoletnim privržencem. “King Of Love” je nekoliko počasnejša, a vseeno dinamična stvaritev, prilagojena Youngovemu tradicionalno robatemu petju, ki se tu v vodilni pevski vlogi zelo dobro dopolnjuje s Shawom. Vsakdo, ki bi rad vedel, zakaj Stxy še dandanes občasno doživijo primerjavo s Queen (tudi po DeYoungovem odhodu, ko je ta sorodnost, predvsem v vokalnem oziru precej manj očitna), naj prisluhne skladbi “It’s Clear”. Slednja navkljub relativni kratkosti predstavlja okusno žanrsko mineštro. “Forgive je klasična, akustičmo usmerjena Styx power balada, ki s soundscapi pridobi dodatno širino.
“Everybody Raise a Glass” bo marsikoga spominjala na tiste kratke, šaljive Queen skladbe, ki so bile značile za njihove albume iz sedemdesetih, s to pomembno razliko, da Styx v svoji bolj sproščeni in burkaški zvočni ter besedilni podobi, ne zvenijo niti približno tako britansko. Za novo primerjavo s Queen-i priskrbijo melanholične kitarske pasaže, ki s svojim zvokom zvenijo kot, da bi jih ustvaril Brian May, nostalgični klavirski aranžmaji ter zaključne zborovske harmonije. Prav zabavno je kako Styx na “Circling From Above” iz številnih kompozicij, ki po prvi sekundah ne obetajo veliko, v nadaljevanju uspejo spremeniti v zabavne in razgibane podvige. Tako je tudi na skladbi “Blue Eyed Raven”, ki v uvodnem delu ne deluje ambiciozno, a se v nadaljevanju spremeni v zelo zabavno križanje countrya, tanga, folka in simfoničnega rocka. Evankovicheva mandolina, ki tu igra pomembno vlogi, je nadvse dobrodošel dodatek na nekaterih novih kompozicijah.
“She Knows” se odpre kot teatralni simforocker, vendar se konča kot otožna balada. “Ease Your Mind” je kratki, klavirski uvod v dramatični in rahlo mračni “The Things That You Said”, ki vsebuje elemente viktorijanske drame in teatra absurda nad katerimi bdijo fantastične zborovske vokalne harmonije. “We Lost The Wheel” se ob otvoritvi zdi kot neobičajni blues eksperiment, a se hitro spremeni v zabaven hibrid z iskrivimi simfoničnimi aranžmaji. Zaključna stvaritev, “Only You Can Decide”, je klasična Styx power balada, ki se ‘razživi’ po vpadu nostalgično začinjenih simfoničih harmonij, ‘jokajočih’ kitarskih pasaž in izbornih večglasij.
“Circling From Above” je album, ki je zgrajen po željah večine dolgoletnih oboževalcev ameriških rockovskih legend. Kot že omenjeno, je tokrat več razlogov za veselje kot ob izidu predhodnika. Eden izmed redkih očitkov “Circling From Above” je morda, da so ‘queenovski’ elementi to pot (spet) postali precej očitni, vendar ob popolni studijski smrti ‘pravih’ Queen, to niti ni tako moteče, saj Stxy še vedno zraven dodajo dovolj svojih specifičnih glasbenih elementov, da jih ni mogoče obtožiti brezsramnega kopiranja. Vsekakor gre za enega njihovih najboljših dosežkov po DeYoungovem odhodu, čeprav so primerjave s sedemdesetimi in osemdesetimi vedno nehvaležne in “Circling From Above” nekoliko zbijejo kočno oceno.
Avtor: Peter “Dr. ProgRock” Podbrežnik
Seznam skladb:
1. Circling from Above
2. Build and Destroy
3. Michigan
4. King of Love
5. It’s Clear
6. Forgive
7. Everyone Raise A Glass
8. Blue Eyed Raven
9. She Knows
10. Ease Your Mind
11. The Things that You Said
12. We Lost the Wheel Again
13. Only You Can Decide
Zasedba:
James “JY” Young – glavni vokal, kitara
Tommy Shaw – glavni vokal, kitara
Chuck Panozzo – bas kitara, spremljevalni vokal
Todd Sucherman – bobni, tolkala
Lawrence Gowan – glavni vokal, klaviature
Will Evankovich – akustične in električne kitare, spremljevalni vokal
Terry Gowan – bas kitaa, spremljevalni vokal
